//
indlæg
Dansk, Historie, Web 2.0

Screen-cast af begreber

Jeg har før rost screencast-programmet Jing. Men nu er en skarp konkurrent trådt ind på scenen: Screencast-o-matic. Programmet er et web 2.0-værktøj, hvilket betyder (modsat Jing), at det ikke skal installeres på ens computer.

Det bedste er for det første muligheden for at oprette “channels”, hvor man kan samle ens screencasts. Hvis man fx laver en række instruktionsvideoer til et program, er det nemt at samle og dele dem i en afspilningsliste. For det andet kan man optage helt op til 20 min.

Men den største fordel er dog helt klart muligheden for at lade eleverne selv optage nye screencasts og lægge dem til din “channel” (og det endda UDEN at de skal oprette sig som brugere! Man skal blot vælge “Open submission” ved oprettelse af en “channel”).

Et konkret eksempel er i min 1.g, hvor eleverne har udarbejdet forklaringer af de grundlæggende tekstanalytiske begreber i dansk. Fordi det er en screencast, har de muligheden for at supplere med konkrete visuelle eksempler (modsat en lydoptagelse, som jeg før har omtalt med fx Audioboo). Det kan være en stor fordel i nogle sammenhænge.

Jeg lavede i første omgang en selv, så eleverne havde et konkret eksempel at tage udgangspunkt i. Det var begrebet “metafor”, som jeg viste med udgangspunkt i et slide fra vores Smartboard, som vi tidligere havde arbejdet med.
http://www.screencast-o-matic.com/embed?sc=cXlir1vQd&w=500&v=3

Herefter skulle eleverne selv forsøge. Det to ca. 35 min. af et modul, og produkterne blev generelt gode. Her er et eksempel:
http://www.screencast-o-matic.com/embed?sc=cXljjFvlg&w=500&v=3
Man kunne sagtens forestille sig tilsvarende screencasts, hvor eleverne fx skulle udarbejde en analyse af et digt, et billede m.m.

About Sune Weile

Sct. Knuds Gymnasium, Odense

Diskussion

3 thoughts on “Screen-cast af begreber

  1. Kære Sune

    Jeg har fundet dig via kurset om digitale medier i Middelfart. Så din blog og har surfet lidt rundt bl.a. på screencast-o-matic. Jeg har selv brugt Jing tidligere.

    Spørgsmål: hvis du selv laver en screencast i det nye program og sender til eleverne som instruktion, oplever du så, at de faktisk dermed får adgang til din konto, når de aktiverer linket? (det gjorde jeg nemlig i min lille test her for 2 sekunder siden)

    Vil glæde mig til kurset.

    Mvh Camilla

    Posted by Camilla Vejen Kristensen | 25/02/2012, 11:54
    • Det er jeg lidt i tvivl om, for jeg plejer at bruge channel-funktionen. Så bliver de ledt derind i stedet, og så giver det ikke helt mening, at de går andre steder hen. Hvis man laver en channel, og ikke gør den søgbar, så kan eleverne ikke umiddelbart finde andet end det du viser dem. Det er fx praktisk, hvis man bruger det til elektronisk retning. Så kan hver elev have deres egen channel.
      Håber det gav svar. Ellers bliver der heldigvis god tid på kurset🙂
      Vh Sune

      Posted by Sune Weile | 25/02/2012, 14:24
      • OK – det vil jeg lige prøve at finde ud af. Ellers står jeg klar ved din pult i Middelfart.🙂 (og er spændt på at se, hvordan du bruger det til elektronisk retning??!)

        Mvh Camilla

        Posted by Camilla Vejen Kristensen | 25/02/2012, 16:01

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Følg mig på Twitter

%d bloggers like this: