//
indlæg
Dansk, Kultur

Rap igen, igen… og argumentation

Er hiphoppen en sprogfornyer eller en sprogødelægger? Det findes der er et utal af vinkler på, og derfor er det naturligvis relevant at diskutere med eleverne i forbindelse med et forløb om hiphop. De kan hente inspiration i denne fine side på Avisnet.dk, hvor der er samlet et lille udpluk af de artikler, som er blevet bragt i debatten.

Emnet er oplagt at analysere sprogligt. Dels fordi fokus i argumentationen er forskellig, dels fordi skribenterne lader deres sprog farve af emnet. Hvilken virkning har det?

Måske man samtidig kunne se på debatten, som kører i USA. Der findes en lang række Youtube-klip, hvor hiphopperne skal forsvare særligt deres musikvideoer i retten.

About Sune Weile

Sct. Knuds Gymnasium, Odense

Diskussion

2 thoughts on “Rap igen, igen… og argumentation

  1. Hej Sune,

    du skulle vel ikke have et konkret eksempel på en tekst, der diskuterer, om hiphop er sprogfornyer eller sprogødelægger? Jeg ville egentlig gerne undgå Hanne Vibeke Holst og Niarns brevudveksling, fordi jeg så frygter, at eleverne afleverer afskrift af andres opgaver. Jeg har søgt selv, men synes ikke lige, at jeg finder noget.

    Hilsen Rikke Taber (Aalborg Katedralskole)

    Posted by Rikke | 10/01/2014, 13:47
    • Hej Rikke
      Ikke lige umiddelbart. Jeg har selv brugt “Rap er underklassens poesi” (Politiken, 2014), men det er jo et interview. Der er også artiklen “Kan man ændre verden med ord?”, men den har jeg ikke selv brugt.
      De bedste hilsner
      Sune

      Posted by Sune Weile | 14/05/2015, 09:02

Skriv et svar

Følg mig på Twitter

