//
indlæg
Dansk, MIL, Skriftlighed, Web 2.0

Blogging i undervisningen – hvorfor og hvordan?

Webloggen eller bloggen som den oftere kaldes, er populær som aldrig før. Der findes blogs indenfor ethvert område, og det betyder at vore elever i stigende grad kender til mediet. Det er dog de færreste elever der blogger selv. Og det er en skam, for de kan få mange gode ting ud af det.

I bogen ”E-læring på web 2.0” af Dohn og Johnsen (2009) inddeler de to forfattere bloggen som medie i undervisningen i fem typer med hvert sit formål:

  1. Faglige forståelse
  2. Opøvelse og udøvelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer
  3. Kobling af uddannelsens faglige emner og erfaringer/viden fra andre sammenhænge
  4. Tværgående vejledningsfunktion
  5. Rum for personligt udtryk, ikke nødvendigvis fagligt relateret

(Dohn og Johnsen, 2009)

Pointen er, at det er vigtigt at gøre sig klart med hvilket formål man ønsker at anvende bloggen i sin undervisning. Det er klart, at alt efter formål vil de opgaver man stiller til eleverne og de kompetence de får øvet være vidt forskellige.

I danskundersvisningen på STX er en af de skriftlige eksamensgenrer essayet. Essay-genren ude i den ”virkelige” verden er bred, og derfor kan det ofte være svært for eleverne at arbejde med genren. Samtidig er den karakteriseret ved, at eleven skal forholde sig til et emne eller en problemstilling gennem refleksion. Det kræver en ret bred viden om det pågældende emne, og kræver samtidig en forståelse for, hvor forskellen mellem diskussion og refleksion ligger.

Det interessante ved bloggen som medie i denne sammenhæng er, at den netop lægger op til refleksion snarere end diskussion. I sin artikel ”Educational Bloggin” er Stephen Downes inde på to interessante pointer, som gør bloggen oplagt at anvende i undervisningen.

Det første er det korte skriftlige format: ”Blogging is something defined by format and proces, not by content.” (Downes, 2004). Downes pointe er, at selve blogindlæggets genre er med til at understøtte den skriftlige proces fremfor indholdet i det konkrete indlæg. Netop formen gør, at bloggeren er nødt til at koncentrere sig om den refleksive proces der ligger forud for det skriftlige indlæg på en anden måde, end man måske ville gøre i andre sammenhæng.

Dernæst peger Downes på, at bloggen er oplagt som skriftligt værktøj i undervisningen, fordi det giver stemme til alle elever, også dem der måske ikke er på banen i det mundtlige arbejde i klassen: ”The students who usually talks very loud in the classroom and the student who is very timid have the same writing space to voice their opinion. It puts students in a situation of equity.” (Downes, 2009) Selvom Downes her påpeger, at på bloggen er alle lige, så er det naturligvis kun den halve sandhed. For skriftligt er der jo i høj grad nogle elever, der er dygtigere til at formulere sig end andre. Så her eksisterer en anden ulighed. Men pointen er dog stadig god nok, for det er netop ikke sikkert, at den elev der altid ytrer sig højest i klassen, er den samme der skriver bedst på bloggen. Det kan vise forskellige sider af eleverne, også overfor hinanden.

I et forsøg på at udvikle elevernes refleksionsevne har jeg i min ene klasse oprettet en blog. Bloggen fokuserer derfor primært på ”Opøvelse og udøvelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer” ved gennem forskellige mindre skriftlige øvelser at træne eleverne i denne konkrete skrivekompetence.

Min oplevelse er, at eleverne har lettere ved at reflektere over en problemstilling mundtligt. Det svære arbejde begynder for alvor, når det skal ned på skrift. Af samme grund var mit ønske at sætte eleverne i gang med en mundtlig øvelse, for derefter at arbejde sig frem til et skriftlig blogindlæg.

Emnet vi arbejder med er nyhedsjournalistik, og modulet var det afsluttende, som samtidig skulle lægge op til refleksion omkring spørgsmålet: ”Hvad er god nyhedsjournalistik?”. Til det havde eleverne læst en række konkrete udsagn, som opstillede forskellige kriterier for, hvad der er god nyhedsjournalistik.

I timen blev de først bedt om individuelt at brainstorme omkring spørgsmålet ”Hvad er god nyhedsjournalistik for mig?”.  Derefter skulle de i deres grupper diskutere samme spørgsmål med udgangspunkt i deres individuelle noter. Hver gruppe blev bedt om at lave en podcast på  max 4 minutter med Soundcloud af deres diskussion og dele linket på vores LMS’system Fronter.

Tilbage i klassen skulle eleverne nu individuelt arbejde med hvert deres blogindlæg. De skulle først høre mindst én af de andre gruppers diskussioner, notere vigtige pointer ned, og derefter gå i gang med at formulere et emne for deres blogindlæg.

Pointen med øvelsen her er, at eleverne for det første får mulighed for først at overveje egne standpunkter i forhold til emnet. Derefter får de en sikkerhed ved at skulle diskutere emnet i en gruppe, så de ved de ikke står helt alene med synspunktet, når det skal ud på bloggen. Den sikkerhed underbygges af, at de faktisk også får mulighed for at høre de andre gruppers indlæg, og derigennem kan få gode idéer til deres blogindlæg.

Blogging er i sig selv med til at øve eleverne i at reflektere over problemstillinger. Men øvelsen der går forud, er i lige så høj grad med til at understøtte denne proces ved at udvikle deres overvejelser gennem dialog med en gruppe, som de føler sig godt tilpas i.

About Sune Weile

Sct. Knuds Gymnasium, Odense

Diskussion

5 thoughts on “Blogging i undervisningen – hvorfor og hvordan?

  1. Hej Sune – supersej blog, som jeg ærgrer mig over, at jeg ikke har opdaget før. Tak fordi du deler🙂

    Jeg synes også, det er spændende at bruge blogs i undervisningen – og det lyder som en god idé med podcast på Soundcloud – det vil jeg prøve.

    Den faglitteratur du refererer til, forklarer jo ikke hvorfor specielt bloggen er god til refleksion hos eleverne? De kunne jo også bare skrive en kort tekst i Word?

    Jeg tror, det kan virke motiverende, at de skal publicere noget offentligt og at andre end læreren kommenterer på det. Men jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for det.

    Kronikken jo en oplagt genre til at få afprøvet og testet sine holdninger og evne til at argumentere for dem i – evt. et lille, mindre besøgt hjørne af – det offentlige rum. Jeg har tit opfordret elever til at sende deres tekster ind til lokalavisen og få dem på deres netsider.

    Når det gælder essayet, tænker jeg faktisk, at offentliggørelsen kan virke hæmmende for elevernes lyst til at dele og reflektere over personlige oplevelser? (Selvom vi lever i reality- og facebook-alderen…) Her synes jeg, vi skal skelne mellem den private og offentlige sfære.

    Jeg synes i øvrigt de skriftlige genrer i dansk trænger til at blive justeret lidt. Helt ærligt : Det er jo hundesvært at skrive et essay… måske skal det afløses af genren ‘Tweet’ …🙂

    Kollegiale hilsner fra Lars, som har de samme fag som dig .

    Posted by Adjunkten | 13/09/2012, 19:38
    • Hej Lars
      Tak for kommentaren! Jeg er ikke helt enig i, at de lige så godt kunne skrive en tekst i Word. Min pointe er, at blogindlægget er en særlig genre, der netop har som genretræk, at den skal være reflekterende (og sjældente diskuterende). Derfor er den god at skrive som optakt til et essay.
      Til gengæld er jeg enig i, at essayet er en svær genre for langt de fleste elever. Jeg synes dog, at det digitale forsøg har vist, at der er et potentiale i, at det er fx et uddrag fra en podcast de skal reflektere over. Det er for flere elever nemmere at forholde sig til. Men det handler naturligvis også om emnet.
      Jeg har ikke oplevet, at genren kan virke hæmmende i at skrive noget personligt. Det er jo netop ikke privat, og den skelnen er enormt god at træne netop ved at offentliggøre det på nettet. For så kan eleverne godt se forskellen. Personlige ting vil de gerne skrive på nettet, men BESTEMT ikke private. Her ser jeg en god pointe.
      I hvilke sammenhænge har du anvendt blogs? Jeg har ikke brugt dem så meget endnu, så jeg er meget interesseret i at høre, hvordan andre gør.
      Vh Sune

      Posted by Sune Weile | 13/09/2012, 21:33
  2. Nu afslører jeg nok min uvidenhed, men jeg synes din skelnen mellem refleksion og diskussion er lidt akademisk. Kan man diskutere i en kronik uden at reflektere (det at gennemtænke noget; det at fundere over noget, siger sproget.dk)

    Og har eleverne som a priori-antagelse at en blog er et sted, hvor man reflekterer? Hvis man nu er vant til Facebook?

    Jeg har brugt blogs tilbage i 2006, hvor eleverne skulle skrive læserbrev og vist en litterær analyse. Jeg tror nok, jeg holdt op igen , fordi jeg ikke vidste hvordan jeg skulle rette det, og det blev for uoverskueligt med 30 blogadresser. Så forsøgte jeg mig med et forum: http://www.adjunkten.dk/forum/default.asp for at samle tingene.

    Fortsat god aften

    Lars

    Posted by Adjunkten | 13/09/2012, 22:40
    • P.S. Mit webhotel Unoeuro valgte pludselig at stoppe med at understøtte asp, hvilket betød at mit forum gik i udu. Så det…

      Posted by Adjunkten | 13/09/2012, 22:49
    • I forhold til genrerne på stx er man under alle omstændigheder nødt til at lave den skelnen. Jeg synes også den er logisk, selvom grænsen naturligvis ikke er helt skarp. Pointen er vel netop, at en refleksion udspringer af, at man funderer eller gennemtænker ting. Modsat en diskussion hvor man fremsætter en påstand og argumenterer med eksempler og belæg.
      Og nej, eleverne kender naturligvis ikke bloggen som genre, men de kan faktisk godt se, hvor den lægger sig op af lige nøjagtig Facebook. Som jo ofte handler om refleksion, og meget sjældent diskussion. Men på et andet niveau naturligvis.
      Jeg har oprettet en fælles blog for hele klassen, som de så skriver på. Så skal jeg kun ind et sted. Det fungerer til det projekt vi kører, men i andre sammenhænge ville det være oplagt at de havde én hver. Der skal bare temmelig meget aktivitet til på den, for det giver mening.

      Venlig hilsen
      Sune

      Posted by Sune Weile | 13/09/2012, 23:44

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Følg mig på Twitter

%d bloggers like this: